ponedjeljak, 14. siječnja 2019.

Szekely (sekeli) gulaš


Ova me zima vuče na kiselo zelje. Osim u sarmi i uz krvavice, obožavam ga u szekely gulašu. Sezona ovog jela u mojoj familiji kreće s kolinjem. Friško meso i taman ukiseljeno domaće zelje su savršena kombinacija za ugrijati se između kolinjskih poslova.


Ovaj put bez kolinja, uz meso iz mesnice na Dolcu, i dalje je ovaj gulaš bio pun pogodak.
Szekely gulaš je tradicionalno mađarsko jelo koje je navodno nastalo kad je novinar i pisac Jozsef Szekely u lokalnu gostionicu u Budimpešti došao taman prije kraja radnog vremena te mu nisu mogli ponuditi ništa od obroka osim kuhanog mesa i kiselog zelja koje je ostalo. Zamolio ih je da to samo pomiješaju i podgriju te se toliko oduševio ovim jelom da ga je često naručivao u društvu svojih prijatelja da bi mu na kraju i ime, szekely gulaš, nadjenuo njegov prijatelj, pjesnik Sandor Petofi.


Naselio se szekely i u naše krajeve pa ga zovemo i sekeli, a u mojoj familiji je poznat kao sekelj gulaš.
Neovisno o imenu i istinitosti priče koja iza ovog jela stoji, svakako je jedno od omiljenih mi zimskih jela.

Recept:

1,5 kg svinjske vratine s kostima
manja glavica kiselog zelja
velika glavica luka
odeblja šnita domaćeg špeka
tri češnja češnjaka
lovorov list
1,5 dcl bijelog vina
mljevena crvena paprika, slatka i ljuta
sol i papar
svinjska mast


Shvatila sam da većina mojih recepata, što za blog, što od kuhanja doma, počinje s glavicom luka i špekom. Naravno da je i ovaj jedan od tih.
Špek nije obavezan. Ja ga volim, imala sam ga u frižideru i ne, nikako ne može pokvariti jelo.
Prvo sam nasjeckala špek i popržila ga na ugrijanoj svinjskoj masti.




Dodala sam mu sitno sjeckanu oveću glavicu luka i pustila da se dinsta do lijepe zlatne boje.



Ubacila sam sitno sjeckani češnjak, još malo prodinstala i sve posipala s mljevenom slatkom crvenom paprikom.
Meso sam u međuvremenu izrezala na kockice. Kaže moja mama da u sekeli ide ključna kost, u tu kolinjsku varijantu, i da, to je taj gušt skidanja mesa s kosti i oglabanja.


No, ja sam se odlučila na vratinu i zamolila sam mesara da mi ipak već u mesnici isiječe kosti da se ne mučim doma. Tako da sam izrezala meso na kockice, a kosti odvojila s ostacima mesa na njima da ostane u ovom receptu i taj gušt.


Meso sam ubacila na luk i špek, malo popržila, posolila sam i popaprila te zalila bijelim vinom i vodom taman da prekrije meso. Nisam ovaj put, nažalost, pripremila temeljac, no svakako bih preporučila ako ga imate pri ruci da vodu zamijenite njime.


Dok se meso krčkalo na štednjaku, narezala sam zelje. U sekeli obično stavljamo sitno rezano zelje, ali ja sam se odlučila ipak na krupnije rezano jer ga točno takvog volim.


Naravno da sam morala probati koliko je kiselo pa sam dosta zelja pojela prije nego je došlo do lonca. Srećom je kumica na Dolcu bila toliko dobra da mi je uz glavicu ubacila i malo rezanog tako da nije nedostajalo zelja za naš gulaš.


Kad je meso već bilo pri kraju, ubacila sam narezano kiselo zelje, lovorov list te sam dodala još vode jer volim da je dosta te kisele juhice.


Pustila sam da se krčka dok zelje nije bilo kuhano i napravila skroz laganu zapršku. Ovaj dio možete preskočiti ako ne volite zapršku no ja volim tu juhicu, a nekako mi paše kad je samo mrvicu gušća. Tako da sam na ovu količinu gulaša stavila tek žlicu brašna koju sam popržila na svinjskoj masti i dodala joj još malo crvene paprike.


Ako volite, dodajte malo i ljute crvene paprike, ja sam ovaj put samljela malo chili papričica unutra, tek toliko da se tu i tamo osjeti malo ljutine.
Također, neki recepti koje možemo naći u bespućima interneta preporučuju i žlicu kiselog vrhnja. To nisam nikad dodavala no sumnjam da vrhnje, kao i špek, išta može pokvariti.


Kad je jelo skoro govoto i zelje kuhano, provjerimo slanoću i ako ima potrebe, dodamo još soli.
Nama nije trebalo pošto sam posolila i meso, a bome je i špekec dao svoj obol slanoći kao i kiselo zelje.


Uz sekeli uvijek spremam pire krumpir no ovaj put sam se odlučila na običan kuhani krumpir, tek malo posoljen tijekom kuhanja.
Volim kad sekeli gulaš odstoji pa sam pire krumpir isplanirala za prilog sljedeći dan.
I to je to. Obožavam ovo zimsko jelo iz više razloga, od kiselog zelja koje je prepuno ovih dana popularnog vitamina C,  mesa na kostima savršenog za igru oglabanja te najbitnije, imam osjećaj da sam pojela nešto na žlicu što mi izuzetno paše u ovim zimskim mjesecima.






Nema komentara:

Objavi komentar