subota, 28. svibnja 2016.

Japrak od raštike


Većinom znam već unaprijed što će biti slijedeći post. S obzirom na gust raspored, ovaj put nisam znala dok opet Zvonimirov tata nije pitao hoćemo li kuhati raštiku. Naime, u ovoj se kući raštika udomaćila. Nije više rezervirana samo za Dalmatince i Primorce, evo i Prigorci je sade a Zvonimirov tata je toliko oduševljen njome da je, njegovim riječima, sadi gdje ide.


Ja se, moram priznat, još nisam sprijateljila s tom biljkom. Nisam neki ljubitelj kelja a ovo mi je poprilično slično okusom. Kad sam odlučila da ćemo za ovaj post kuhati upravo ovo dalmatinsko/hercegovačko jelo turskog porijekla, prvo što mi je palo na pamet je da moram uvaliti koju papriku u lonac, za svaki slučaj da imam što pojesti ako mi raštika baš neće dobro sjesti.


Recept:

750 grama mljevene junetine (mi smo koristili miješano)
20ak listova mlade raštike
1 veća glavica luka
1 šalica riže
150 grama pancete
2 češnja češnjaka
peršin
sol, papar, crvena paprika
1 jaje
1,5 dcl pasirane rajčice
dvije žlice brašna
voda
vrhnje ili jogurt za posluživanje


Listove raštike smo prvo obradili tako da smo od košare prekrasnih listova izabrali najljepše. I onda smo im zadebljane krajnje dijelove stanjili. Govorim u množini jer sam imala poduku iz raštikologije od majstora, sigurno već pogađate, Zvonimirovog tate.


Tako pripremljene listove sam u vreloj vodi kratko prokuhala, čisto da omekšaju, minutu- dvije, izvadila ih i brzo pod ledenu vodu. I tako čekaju svoj red.
Naravno, i svoje drage paprike sam očistila i oprala i pustila da čekaju punjenje.


Luk sam jako sitno isjeckala. Evo, ako išta ne volim u kuhinji to je sjeckanje luka. Plačem čim krenem i ne prestajem dok ne stanem. Sve sam probala, hladnu vodu, ulje, oštar nož, ništa ne pomaže. Jedino što još nisam probala su zaštitne naočale a čini mi se da ću morati i to brzo dok mi se nije zamjerilo do kraja. Ako netko ima neki bolji savjet (koji funkcionira!!), javite. Brzo.


Luk sam prodinstala na malo ulja, čisto da povene i pridružila mljevenom mesu. Začinila sam meso sa soli, paprom i crvenom paprikom, dodala mu sitno sjeckanu pancetu, jedno jaje da poveže smjesu, sitno sjeckani peršin i protisnuti češnjak.


I miješala i miješala i miješala dok smjesa nije bila savršeno ujednačena.


Odmah sam se bacila na punjenje divnih listova raštike. Tu su mi se već svidjeli. Baš divne tamne zelene boje, pa jela bi ih tako. Inače, japrak se radi ili sa raštikom ili češće sa mladim listovima loze. Tu varijantu bih također voljela isprobati.


Na dno lonca u kojem sam kuhala japrak sam stavila malo svinjske masti i sloj fino rezane raštike i na to slagala zamotuljke.


Uglavnom, zamatala sam mljeveno u listove raštike na isti način kao i sarmice inače. Zarolaš, preklopiš, zarolaš do kraja. I slaganje u lonac. I tako dok nisam potrošila sve listove.

 



I onda su došle na red paprike koje ne treba zamatati. Samo gurneš smjesu od mesa u papriku i to je to.


Između zamotuljaka i paprika sam pogurala komade pancete da se kuhaju također, prekrila još jednim slojem narezane raštike, dodala pasiranu rajčicu i zalila sve vodom dok ne prekrije sadržaj lonca.
I to se fino krčka sat i pola.


Za to vrijeme sam skuhala krumpir za pire. Znam da se japrak jede s kiselim mlijekom, ili jogurtom ili vrhnjem, no ja si svaki oblik sarme ili punjene paprike ne mogu zamisliti bez pire krumpira, tako da sam morala isti i ovaj put skuhati.


Kad se japrak skuhao, napravila sam laganu zapršku, još začinila juhu malo sa soli i paprom i crvenom paprikom i to je bilo to. Naravno da možete izbjeći zapršku, ukuhati malo vrhnja, kako god, no ja volim zapršku i juhu koju prelijem preko pire krumpira tako da sam i ovaj put tako napravila.


I u tren oka je došlo vrijeme za degustaciju. Kad sam probavala jelo da vidim što još fali, učinilo mi se jelo jako gorko. No na kraju, nije bilo. Raštika se pokazala punim pogotkom i čak nisam jela na kraju samo filane paprike već se uživalo u okusu raštike.


Zalili smo naše sarmice kombinacijom kiselog vrhnja i jogurta i poslužili ih sa pire krumpirom. Moram reći da sam se oduševila. Volim i sarmu i punjene paprike a od sad i japrak. Još preostaje probati japrak s vinovom lozom, nadam se ubrzo.


Nema komentara:

Objavi komentar